Pateicoties savas stratēģiskās ražotnes paplašināšanai, uzņēmums BKT izziņo savu biznesa plānu: 2026. gadā sasniegt 2 miljardu dolāru apgrozījumu un kopējo gada produkciju — 600 000 metrisko tonnu apjomā.
Serenjo (Itālija), 2023. gada 20. februāris. Šeit sākas BKT ceļojums pretī nākotnei. Vai arī būtu pareizāk teikt, ka šis ceļojums turpinās no šejienes, no Budžas ražotnes, kas tika pabeigta 2015. gadā, un starptautiskais Indijas uzņēmums ir spējis iezīmēt savas darbības turpmākos gadus, pateicoties stabiliem ienākumiem un infrastruktūrai vispasaules bezceļu riepu nozarē.
Tas nav abstrakts projekts, bet — gluži pretēji — labi izstrādāts un ļoti nozīmīgs izaugsmes plāns, kura mērķis, pateicoties uzlabojumiem Budžas ražotnē, ir riepu ražošana 600 000 metrisko tonnu (MT) apmērā gadā, un kurš paredz 2 miljardu dolāru apgrozījuma sasniegšanu trīs gadu laikā.
Mēs ļoti labi zinām, cik ļoti BKT patīk izaicinājumi. Vai tirgus maina virzienu? BKT atrod vislabāko veidu, kā pielāgoties pārmaiņām. Vai pandēmija ir nospiedusi globālo loģistiku uz ceļiem? Uzņēmums BKT pirmais ir gatavs izaicinājumiem. Vai planēta pieprasa atbildību no uzņēmumiem? BKT savu apņemšanos pierāda ar konkrētiem projektiem, jo šāda attieksme vienkārši atspoguļo kultūras ietekmi, kas to veicina.
Tāpēc turpmākie trīs gadi, kas BKT redzējumā ir tik skaidri iezīmēti, nav nekas cits kā tālredzīgi un apņēmīgi veidota ceļa turpinājums, uzmanīgi sekojot līdzi tirgus vajadzībām un vienlaikus saglabājot nebeidzamu drosmi un aizrautību.
Budža 2012.–2023.: +262,60% hektāru.
Kad 2012. gadā no Budžas ražošanas līnijas noripoja pirmā riepa, rūpnīcas platība bija 123 hektāri. Pēc tam sekoja 500 miljonu dolāru lielas investīcijas. Pirms darbu sākšanas tuksnesīgā ainava bija pilnībā neskarta, šeit nebija ne ūdens, ne elektrības. Taču pēc daudzu kilometru dzeramā ūdens cauruļu un elektrolīniju pievilkšanas šī vieta piedzīvoja strauju izaugsmi: 2016. gadā 126 hektāri, 2019. gadā 131 hektārs, 2021. gadā 137 hektāri, 2022. gadā 258 hektāri. Līdz 2023. gada beigām ir paredzēts sasniegt 323 hektāru lielu kopējo platību, un 283 ha no tiem jau ir apgūti.
Lielāka platība nozīmē lielākas iespējas uzstādīt jaunas iekārtas, izvietot vairāk testēšanas zonu, palielināt ražošanas apjomus un visu ar to saistīto. Izaugsmes prognoze paredz nepārtrauktu attīstību un ir arī pamatā pieprasījuma pieauguma apmierināšanai. Pieminot jaunākās tendences, jānorāda, ka BKT darbības rādītāji, salīdzinot ar periodu pirms pandēmijas, ir palielinājušies par 49%, šis ievērojamais pieaugums apliecina, ka starptautiskais Indijas uzņēmums vienmēr ir gatavs jaunām iespējām un izaicinājumiem.
Atkal atgriezīsimies pie konkrētiem skaitļiem: 2015. gadā Budžas ražotne strādāja ar 92 MT produkcijas apjomu dienā, bet 2022. gadu jau pabeidza ar savu visu laiku labāko rezultātu — 436 MT dienā.
Efektīvākas iekārtas — vērienīgāka ražošana, lielāka drošība.
Patlaban Budžas ražotnē ir uzstādītas efektīvākas iekārtas, to funkcijas ļauj strādāt ātrāk un precīzāk, palielinot produkcijas apjomu un gala produktu kvalitāti. Tas nozīmē, ka, piemēram, tiek samazināts izmestās produkcijas daudzums, palielinot ražošanas procesa ilgtspēju un attiecīgi samazinot ražošanas izmaksas; arī procesi kļūst arvien uzticamāki, un uzņēmumam BKT vissvarīgākais ir tas, ka tiek būtiski samazināti darba riski un uzlabots darbinieku komforts.
Pašu ražots tehniskais ogleklis.
Vēl viena BKT stratēģiska izvēle Budžas ražotnes uzlabošanai bija ieguldīt savā tehniskā oglekļa rūpnīcā. Rūpnīca sāka darbību 2017. gadā, kad tika saražoti pirmie 65 000 MT/PA cietās klases tehniskā oglekļa savienojumu, kas ir riepu protektoriem izmantotais tehniskā oglekļa tips. Nākamajā gadā ražošana pieauga no 65 000 līdz 110 000 MT un tika sākta arī mīkstās klases tehniskā oglekļa ražošana, ko izmanto riepas korpusa savienojumā, lai uzlabotu tā izturību, radot mazāk siltuma. 2021. gadā abu veidu tehniskā oglekļa kopējais ražošanas apjoms sasniedza 138 000 MT gadā, savukārt pērn tas pieauga līdz 165 600 MT gadā.
2023. gada mērķis ir saražot 198 600 MT, papildus tam Pētniecības un attīstības nodaļa plāno pievienot arī trešā tipa tehnisko oglekli — “Specialty Carbon Black”. Tas ir tehniskā oglekļa tips ar unikālām īpašībām salīdzinājumā ar to, kas tiek izmantots gumijas savienojumos, piemēram, augsta noturība pret krāsošanu, augsts tīrības līmenis, zems pelnu līmenis un ļoti zems policiklisko aromātisko ogļūdeņražu līmenis, kas padara to piemērotu īpašiem lietojumiem, piemēram, krāsām, plastmasām un tintēm.
“BKT ģimenes” labklājība.
Ražotnes paplašināšana nozīmē ražošanas jaudu palielināšanu, taču būtiski uzlabojusies arī operatīvā loģistika, kas ļāvusi piesaistīt jaunus speciālistus, kā arī nodrošināt lielāku elastību ražošanas un glabāšanas plūsmās.
Runājot par darbu, jaunu objektu būvniecība iezīmēja arī darbinieku drošības apstākļu uzlabošanos, ko BKT uztver ļoti nopietni; Budžas ražotnē tiek nodarbināta ievērojama cilvēku kopiena — 2022. gada decembra beigās šeit strādāja 4776 cilvēki.
BKT ik gadu velta ievērojamas investīcijas savas kopienas labklājībai, piemēram, paplašinot teritoriju, kurā dzīvo darbinieku ģimenes (tagad tur dzīvo gandrīz 1000 cilvēku), rūpējoties par viņu veselību un bērnu izglītību. Īsāk sakot, šī ir vispusīga “kopienas rūpnīca”, kas joprojām ir starp pasaulē labākajiem modeļiem rūpniecības nozarē.
Pārdomāta resursu izmantošana.
Cilvēku labklājība BKT izpratnē, protams, ietver arī vides labklājību — būtisks nosacījums, kam šodien ir jābūt iestrādātam visu to uzņēmumu stratēģijās, kuri sevi raksturo kā atbildīgus uzņēmumus.
Budžas ražotne ir šādas attieksmes paraugs. Jau 2013. gadā tika izveidota sava iekšējā elektrostacija, lai ražotnei būtu uzticams un kontrolēts elektroenerģijas avots. Mūsdienās gan saules paneļi, gan koģenerācijas stacija ļauj autonomi ražot enerģiju; 2022. gadā tika paplašināta koģenerācijas stacija — no 20 MW līdz 40 MW, kā arī joprojām izstrādē ir pašražotās atjaunojamo resursu jaudas palielināšanas projekti.
Arī ūdenim ir būtiska nozīme BKT ceļā uz ilgtspējīgu nākotni. Kopš 2019. gada ir ieviests nulles šķidruma novadīšanas (Zero Liquid Discharge — ZLD) princips, proti, ārpus ražotnes netiek izdalīti nekādi šķidrie atkritumi. Viss ražotnē izmantotais ūdens tiek apstrādāts, attīrīts un izmantots atkārtoti. ZLD principa mērķis ir saglabāt ūdens resursus, samazināt notekūdeņu ietekmi uz vidi un uzlabot ražotnes vispārējo efektivitāti un ilgtspēju.
Tehniskā oglekļa ražošana ir padarīta ilgtspējīgāka.
Uzņēmums BKT ir arī ieviesis jaunu pieeju oglekļa ražošanai, padarot visu procesu ilgtspējīgāku.
Pirmkārt, tas ietver tehniskā oglekļa transportēšanu: BKT aizstāja beramkravu maisus ar mobilajām tvertnēm. Tas nozīmē, ka riepu ražotne saņem oglekli mobilajās tvertnēs, kas pneimatiski tiek transportētas uz noliktavu. Tādējādi BKT varēs ietaupīt iepakojumu, t.i., 100 000 beramkravu maisu tuvāko gadu laikā.
Turklāt ne tikai tas, bet arī visa transporta sistēma ir radīta, lai samazinātu enerģijas patēriņu un uzlabotu kvalitāti. Katru transportēšanas sistēmu kontrolē svars un izmantotā enerģija. Nākotnes mērķis ir izaicinošs: samazināt enerģijas patēriņu līdz 70%. Tas paredz ietaupīt vairāk nekā divus miljonus kilogramu CO2 izmešu gadā, kas salīdzināms ar 100 kvadrātmetru lielu 5000 dzīvokļu izmešiem.
Tajā pašā laikā gāze, ko izmanto tehniskā oglekļa ražošanai, tagad nonāk koģenerācijas stacijā, kas spēj atkārtoti izmantot 75 000 kubikmetru gāzes gadā. Tādējādi iespējams ietaupīt 215 000 MT ogļu gadā.
Pētniecība paver ceļu uz nākotni.
BKT Pētniecības un attīstības nodaļa palīdzēja Budžas ražotnei attīstīties līdz šībrīža mērogiem, un šī nodaļa ir virzījusi tās novatorismu un izaugsmi, pastāvīgi paplašinot savas robežas un saskaroties ar jauniem izaicinājumiem to rašanās brīdī. Izveidots 2017. gadā, šis centrs attīsta gan produktus, gan procesus, lai uzņēmums varētu saglabāt savu līderpozīciju starptautiskajā arēnā. Pētnieku un analītiķu speciālistu komandas vadībā šī nodaļa joprojām ir viens no nozīmīgākajiem un mūsdienīgākajiem pētniecības centriem pasaulē riepu ražošanas nozarē.
Meklēt pareizo risinājumu nozīmē arī to pārbaudīt. Šī iemesla dēļ 2017. gadā tika radīta īpaša testa trase. Šajā kompleksā ietilpst 6 dažādas trases: trases riepu veiktspējas testiem sausos un slapjos apstākļos, asfalta trase un slīpa betona trase. Pateicoties visdažādākajiem testiem un augstas precizitātes ierīcēm un instrumentiem, šeit var izmērīt svarīgas riepas īpašības, piemēram, saķeri, vadāmību, komfortu, augsnes sablīvēšanu un citus lielumus.
Atpakaļ nākotnē.
“Cilvēki man ir jautājuši, vai tas viss tiešām bija nepieciešams, tik daudz visa kā tik īsā laikā,” stāsta BKT rīkotājdirektors Radživs Poddars (Rajiv Poddar). “Mērķi, ko mēs sev izvirzījām, kad nolēmām atvērt Budžas ražotni, bija proporcionāli tā laika finansiālajai stabilitātei, bet galvenokārt vīzijai, kas ir tikpat izcila, cik konkrēta.
Tirgus analīze un prognozēšana ar aizrautību un tālredzību ir tas, ko esam darījuši visus šos gadus. Izaugsme vienmēr ir attīstījusies roku rokā ar pieprasījumu, neiztiekot bez — teikšu tā — drosmes un radošuma, bet nekad bez stabila pamata mūsu mērķiem un investīcijām.
Pieprasījums pēc riepām pasaulē pieaug, un mēs neredzam pazīmes, ka tas tuvāko 5 gadu laikā samazināsies. Tas ir pieprasījums, kas sāka pieaugt 2020. gada pandēmijas laikā un kas šodien pārsniedz līmeni, kāds bija pirms Covid. Vai tas būs grūti? Vai tas būs izaicinājums? Mūsu redzējums ir vienkāršs, tāpēc tas ir ļoti konkrēts.
Ceļojums, ko sākām 2012. gadā Budžas ražotnē, nevienu brīdi nav bijis ceļš atpakaļ pagātnē, bet gan ceļš pretī nākotnes atklāšanai.”