Elektroenerģija un ilgtspējība: BKT piesaka sevi ar logotipu “E-READY”

Elektroenerģija un ilgtspējība: BKT piesaka sevi ar logotipu “E-READY”

Pāreja uz elektrisko mobilitāti ir neapturama tendence ikvienā segmentā. Izmantojot uzlabotas tehnoloģijas, BKT tagad piedāvā elektrotransportlīdzekļiem piemērotas riepas. Īpaši elektriskajai mobilitātei paredzētos produktus tagad var atpazīt pēc logotipa E-READY. Nav pārsteigums, ka šis nosaukums ir ļoti skaidrs vēstījums tirgum: “Mēs esam gatavi”.

Serenjo (Itālija), 2023. gada 11. janvāris — tikai pirms dažām nedēļām tika atklāts logotips, ar kuru oficiāli tika sākta elektrotransportlīdzekļiem īpaši paredzētu BKT riepu pārdošana. Logotipa E-READY debija notika izstādē SIMA, kur to pirmo reizi varējām redzēt uzdrukātu uz riepas AGRIMAXFACTOR (BKT jaunā 70. sērija, kas paredzēta traktoriem), taču nākotnē tas tiks izmantots visiem šīs kategorijas produktiem.

E-READY specifikācija ir sasniegums, sākums virzībai uz elektriskajai mobilitātei piemērotiem risinājumiem. Logotipa nolūks ir uzsvērt arī BKT apņemšanos nodrošināt ilgtspējību — mērķi, uz kuru katram atbildīgam uzņēmumam ir jāvirza pētījumi un ieguldījumi. Strādājot pie jaunā logotipa, BKT vēlējās parādīt spēju prognozēt tirgus vajadzības ar uzņēmuma uzlabotās tehnoloģijas robustumu.

Taču vai šis sasniegums bija nepieciešams? Ar ko elektrotransportlīdzeklim paredzēta riepa atšķiras no parastas riepas?

Atšķirību ir daudz. Faktiski izmēģinājumos un pārbaudēs reālos apstākļos tika atklāts, ka, projektējot eletrotransportlīdzeklim paredzētas riepas, projektētājiem būs jāņem vērā dažādi elektriskajai mobilitātei raksturīgi faktori: svars, dzinēja uzbūve, braukšanas attālums, troksnis.

Elektrotransportlīdzekļi sver vairāk, jo to akumulatori var palielināt svaru par līdz pat 30%. Šāds svars patiešām ietekmē riepas darbību.

Šie transportlīdzekļi ne tikai ir smagāki, bet arī pārvietojas citādi nekā transportlīdzekļi, kas tiek darbināti ar dabasgāzi vai benzīnu: transportlīdzeklis sasniedz maksimālo jaudu uzreiz pēc akseleratora pedāļa nospiešanas. Tas nozīmē, ka krava var pārbīdīties ātrāk un intensīvāk nekā parastajos transportlīdzekļos, attiecīgi ietekmējot riepu nodilšanu.

Izšķiroša loma ir arī enerģijas autonomijai. Ja elektrotransportlīdzeklis ir veidots ar mērķi taupīt enerģiju, arī riepas ir jāizgatavo tā, lai tās neietekmētu transportlīdzekļa enerģijas patēriņu, piemēram, ņemot vērā riepu rites pretestību.

Visbeidzot — ne mazāk svarīgi ir tas, ka ražotāji daudz iegulda pētījumos par transportlīdzekļa un riepu atbilstību, pat attiecībā uz troksni.

Tieši tāpēc, projektējot un attīstot elektriskajai mobilitātei piemērotas riepas, tiek izvēlēts īpašs virziens, kas atšķiras no darba pie transportlīdzekļu ar iekšdedzes dzinēju riepām.

Izpētīsim sīkāk elektrotransportlīdzekļiem paredzēto riepu īpašības.

Svars un izmēri

Kā jau minēts, elektrotransportlīdzekļu riepām ir jāiztur lielāks transportlīdzekļa svars, jo akumulatori to var palielināt pat par 20–30% salīdzinājumā ar parasta transportlīdzekļa svaru. Tāpēc ir nepieciešama lielāka noturība pret stresu un robustāka konstrukcija — no pastiprinātiem kordiem un karkasa līdz specifiskam sānu sienas un borta dizainam.

Elektrodzinēji

Elektrotransportlīdzekļa riepa no parastā transportlīdzekļa riepas atšķiras vēl ar citiem parametriem — spēju izturēt lielāku piedziņas griezes momentu, jo īpaši uzsākot braukšanu. Faktiski elektrodzinējs salīdzinājumā ar parastā transportlīdzekļa dzinēju rada lielāku grūdienu mehāniskajai transmisijai un līdz ar to riteņiem. Tādēļ paātrinājums ir lielāks. Tas nozīmē, ka ir nepieciešams pilnīgi pārskatīt riepas borta konstrukciju, lai nodrošinātu labāku saķeri ar diska aploci, jo īpaši ātruma palielināšanas brīdī. Ir jāoptimizē arī protektora konstrukcija un materiāls.

Elektrotransportlīdzekļu riepas nolietojas ievērojami vairāk nekā transportlīdzekļiem ar iekšdedzes dzinēju. Tādēļ, lai nodrošinātu optimālu dzīves ciklu, tām ir nepieciešams atšķirīgs dizains.

Autonomija

Ja elektrotransportlīdzekļiem tiek uzstādītas neatbilstošas riepas, tās var radīt ievērojamus enerģijas zudumus, jo rites pretestība transportlīdzekļa enerģijas patēriņu var ietekmēt pat par 20 procentiem. Lai pielāgotu elektrotransportlīdzekļu riepu rites pretestību, nekaitējot citiem veiktspējas parametriem, ir jāpielāgo protektora materiāls, protektora raksts un arī īpaša sānu sienas struktūra. Metaforiski izsakoties, elektrotransportlīdzekļiem piemērotākā riepa būs tāda, kas patērē mazāk enerģijas. Citiem vārdiem sakot, tāda riepa, kuras uzlabotā konstrukcija neietekmēs elektrotransportlīdzekļa nobraukto attālumu.

Troksnis

Ražotāji īpaši ņem vērā arī troksni, ko rada elektrotransportlīdzekļu riepas, kurām ir atšķirīgi protektora raksti un materiālu savienojumi — gan dabiski, gan sintētiski. To, cik klusu vai skaļi darbosies riepas, nosaka arī izmērs.

Tā kā uzņēmumam BKT ir specializētu pētnieku komanda, tas ir izstrādājis labākos risinājumus elektrotransportlīdzekļu tirgum, veicot testus un izstrādājot prototipus. Tieši tādā veidā klajā tika laista BKT pirmā E-READY riepa — AGRIMAXFACTOR — jauns produkts, kas paredzēts gan transportēšanai, gan augsnes apstrādei un kam ir daudz atšķirīgu un novatorisku iezīmju, kuras to padara par tehnoloģiju un estētiskā dizaina šedevru. Riepas augstās veiktspējas iezīmes ir tehniski uzlabots protektora raksts, kas nodrošina labāku braukšanu un vienmērīgāku saskari ar ceļu.

Tagad BKT sāk veikt ievērojamas investīcijas e-mobilitātes riepu segmentā. Lai gan mērķu nozīmīgums var vēl mainīties, jauninājumi un plašais piedāvājums ir galvenie aspekti, kas nosaka turpmāko BKT darbību.

Attēlu galerija